در روزهای پاییز نخوابید و فقط شادی کنید!

14 آذر 1400

یک متخصص داروسازی سنتی اظهار کرد: بر اساس طب سنتی توصیه می‌شود افراد از خواب روزانه در پاییز اجتناب کنند.

دکتر محمد حسین فرزایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه از منظر طب سنتی هر یک از فصول چهارگانه در پیشگیری و همچنین درمان بیماری‌ها تاثیر خاص خود را دارند، اظهار کرد: طبیعت فصل پاییز بر اساس طب سنتی سرد و خشک است و در مناطق با بارش زیاد باران، به مزاج سرد و تر نیز تمایل پیدا می‌کند.

فرزایی تصریح کرد: هر یکی از فصول چهارگانه محرک و مهیج یکی از اخلاط در بدن است و به همین دلیل باید تدابیر لازم را در هر یکی از فصول چهارگانه رعایت کرد.

این متخصص داروسازی سنتی با تاکید بر اینکه فصل پاییز با مزاج روح انسان، حیوان و نباتات ضدیت دارد، گفت: این امر موجب می‌شود تا در این فصل شاهد زرد و فاسد شدن برگ و میوه گیاهان باشیم.

فرزایی تصریح کرد: همچنین بر اساس متون طب سنتی این فصل باعث بیشتر شدن آمار بیماری‌های مربوط به اعصاب و روان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل تغییر دمای هوا در این فصل از سردی شدید به گرمی در اواسط روز تحلیل قوا بویژه در کهنسالان تشدید می‌شود.

فرزایی به مزاج فصل پاییز اشاره و تصریح کرد: مزاج فصل پاییز محرک خلط سودا بوده و احتمال ابتلا به امراض مرتبط با این خلط از جمله بیماری‌های مجاری ادراری، دردهای مفاصل و نیز بیماری‌های تنفسی را تشدید می‌کند.

این متخصص داروسازی سنتی افزود: این در حالی است که طبیعت این فصل با افراد دارای مزاج گرم و تر موافق است و باعث متعادل شدن وضعیت عمومی آنها می‌شود.

وی به توصیه های طب سنتی برای افراد در فصل پاییز اشاره و تصریح کرد: بر اساس طب سنتی در فصل پاییز باید از غذاها و خوراکی هایی با طبیعت گرم و تر استفاده شود. به این معنی که در برنامه غذایی این فصل سهم مرطوب‌ها(مرطوب کننده‌های مزاج) که دارای طبیعت گرم بوده و ایجاد گرمی در بدن انسان می‌کند، باید افزایش یابد.

فرزایی، گوشت بره و مرغ، میوه هایی مانند سیب و گلابی و شیرینی‌هایی که حاوی شکر به همراه مغز بادام و پسته باشند را از جمله این مواد عنوان کرد.

وی نوشیدن آب سرد و شست‌وشو با آب سرد را در این فصل بسیار مضر برای بدن دانست و اظهار کرد: حمام و شت‌وشو با آب سرد موجب بسته شدن منافذ بدن و تشدید تجمع اخلاط می‌شود.

فرزایی به موارد خشکی پوست در فصل پاییز اشاره و تصریح کرد: در این فصل و به منظور مرطوب نگه داشتن بدن و جلوگیری از بیماری‌های ناشی از خشکی پوست، استحمام بصورت یک روز در میان با آب نیمه گرم و همچنین چرب کردن بدن با روغن بنفشه بادام توصیه می‌شود.

این متخصص داروسازی سنتی اظهار کرد: در این فصل باید در طول روز فعالیت‌هایی که موجب شادی و سرور شده انجام گیرد، همچنین از عطرهای با بوی ملایم استفاده شود.

وی توصیه کرد: افراد باید در این فصل کمر خود را پوشانده و بر اساس توصیه‌های طب سنتی از خواب روزانه خودداری کرده و محل خواب و استراحت خود را در شب گرم نگه دارند.

فرزایی در پایان اظهار کرد: به افرادی که دچار علائم بیماری‌های ناشی از فصل پاییز شده‌اند، توصیه می‌شود تا بدن را از اخلاط سوداوی پاکسازی کرده و مسهلات ملایم میل کنند.

 

درباره ما

logo  سایت نسیم رحمت با هدف معرفی بیمارستانها، مراکز درمانی، کلینیک ها، بهداری ها و مراکز علوم پزشکی کشور، متعلق به پایگاه اطلاع رسانی خیریه های کشور تشکیل گردیده است.